Ytterligare en fyrtioårspresent, ytterligare en hotellbrunch! Denna gången på Stadt i Varberg med systrarna Berglin och deras mor. Och med det, ytterligare en närmaste framtid i matkoma.
Ytterligare en fyrtioårspresent, ytterligare en hotellbrunch! Denna gången på Stadt i Varberg med systrarna Berglin och deras mor. Och med det, ytterligare en närmaste framtid i matkoma.
Alltså, det här med att kolla på Sveriges matcher, det är jag med på, kul och blågult och jag känner iallafall igen Zlatan och Kim Källström från förr. Men nu ska här tydligen kollas på Polen-Tyskland och Portugal-Frankrike och nån och hans moster. Idag: Irland-Belgien i Krilles uterum. Och jo, resultatet spelar roll för Sverige, noll noll är tydligen att föredra. Och ja ja. Det är ju ändå kul att hänga.
I daggvått gräs var jag ute och plockade dom här i trädgården imorse.
En fantastiskt fin frukost blev det.
"Dju-bgd" sa Bertil. "Mea dju-bgd"!
Med mörkmoln och vågsvall och marsmallows och dopp och Minioner-film nere i kabyssen.
Eh. Heter det kabyss..?
Jo. Nu ska vi göra oss av med Gilerorna. Bägge två. Både den snabba Il Ciclonen som vunnit dragrace på dragrace, och den fina gamla originalmoppen. Ungarna är speleglada, för de får rulla moppe upp och ner i trädgården. Vi slänger in lite golfklubbor också när vi ändå håller på. Nån som är spekulant? Tvåtusen för alla golfklubbor inklusive bag och vagn, tio för Il Ciclone och femton för originalarn. Snart åker det ut på Blocket.
Han fick så att säga smak för att blåsa ut ljus, på sin tvåårsdag. Sätter igång att blåsa i luften så fort ett ljus tänds, om det så är på andra sidan gatan. Vi kan aldrig frukosta i lugn och ro med levande ljus längre. Bara tända och tända och tända.
Medan alla andra åker till ett ösregnande Liseberg i sann skolavslutningstradition, åker vi ut med båten (med åskmolnen hängande i horisonten) och får oss lite sälsafari.
Den blomstertid nu kommer, nyklippta barn i ljusa skjortor och stampande springibena-ben i bänkarna.
Dag med porträtt på Sahlgrenska, kväll med fika i båten, sexåring med för dagen alldeles ny glugg i munnen (perfekt för sugrör!) och regndroppar på kapellet. Lika mysigt som i en husvagn, plus gung.
Flaggorna vajar på Lotsvägen 4, tröjorna är på och Sverige-Irland spelar 1-1 fast Irland gör två mål och Sverige noll. EM är igång!
Så har halvsemestern börjat, då Bertil har sin första dag på ett nio veckor långt sommarlov, då Hugo och Ruben fortfarande har ett par dagar kvar i skolan, då jag sitter och redigerar bröllopsbilder på kontoret ett tag till och där Mattias (efter att ha spenderat förmiddagen på golfbanan med Bertil) grillar hamburgerlunch, drar på sej målarbrallorna och hämtar Ruben när skolan slutar klockan 12:50, med tandemcykeln.
Hemlig grej i fyrtioårspresent! Hitta på nånting med Lisa, Nina och Camilla söndagen den 12 juni. Wihoo! Blev en smällgod söndagsbrunch på Strandbaden i Falkenberg, med fantastisk levande musik av skäggig man vid flygel, allt från Waldorfsallad, småhamburgare med pulled pork och Egg Benedicte till mangosmoothie, hallonmoussetårta och vaniljpannacotta, samt en mage så mätt att jag tror den inte kommer vilja ha nåt mer innan i övermorgon.
...uppe te Olsas i Ambjörntorp. Åttio bast alltså. Svårt att tro på den pigga fina.
... och stranden, tårarna och lilla Emma.
Jordgubbspicknick, krabbfiske och golf bland Lillakärras grästuvor.
till Julius studentkalas nere på Arakulle. Lovisas studentkalas i Sällstorp och Julias studentkalas i Falkenberg fick vi välja bort idag. Men grattis alle ni unge! Ut i vuxenheten med er.
Från Mikaelas studentkalas härinne hos grannarna....
Imorgon tar hon studenten, väldens finaste gudmor Mikaela.
Och det firar Bertil med att för första gången säga hela hennes namn, alldeles artikulerande och fint.
Mi-Ka-Ela.
Det går framåt med den där gavelmålningen.
Vi kanske inte behöver lägga halva semestern på det ändå?
Med sånguppvisning och korvgrillning och springlek med storbarnen.
För två år sen stod jag här med magen i vädret och visste inte att jag skulle klämma ut den där lille glade några timmar senare. Och nu sitter han därframme på trappan och klappar händerna till Imse Vimse Spindel.
Så himla tacksam är jag.